Pinkstergemeente Eindhoven

In 1958 vonden er onder leiding van Karel Franken en Henk Sleebos de eerste Pinkstersamenkomsten in Eindhoven plaats. De eerste plaats van samenkomst was de aula van de Nutsschool aan de Eksterlaan in Eindhoven. Pinkstergemeente Eindhoven was geboren!

1958

Onder leiding van Karel Franken en Henk Sleebosch de eerste Pinkstersamenkomsten in Eindhoven plaats. De eerste plaats van samenkomst was de aula van de Nutsschool aan de Eksterlaan in Eindhoven. Pinkstergemeente Eindhoven was geboren!

Daarna volgden de volgende locaties

Een school aan de Stolbergstraat

1967

De aankoop van een pand aan de Willem Barentzstraat 33

Samenkomsten in de van Poppelstraat

Nieuwstraat 10

1977

Het inmiddels legendarisch omgebouwde badhuis aan de Joh. v/d Waalsweg betrokken, genaamd "Het Bidhuis"

1995

De huidige Maranathakerk werd aangekocht. Dit prachtige gebouw werd van de Gereformeerde Kerk overgenomen en het biedt ruimte aan meer dan 1.000 bezoekers. Daarnaast beschikt de kerk over een bijgebouw waarin totaal 9 ruimten ter beschikking staan.

Eindhoven.Maranathakerk.png

Er werd een doopbad gebouwd, het kerkorgel maakte plaats voor een drumstel, een piano en een flinke geluidsinstallatie en de Pinkstergemeente in zijn huidige vorm werd een feit.

Gerard Janssen leidde als voorganger ad-interim de gemeente als een volleerd stuurman door deze periode van aankoop en verhuizing heen. Na te zijn afgestuurd aan de Azusa Theologische Hogeschool (voorheen Centrale Pinksterbijbelschool) heeft Richard Kelly zich 13 jaar ingezet als voorganger van een zustergemeente in Weert. Nu is hij sinds februari 2002 voorganger van Pinkstergemeente Eindhoven.

De visie is om nog vele jaren door te gaan met het brengen van het Evangelie van Jezus Christus aan geheel Eindhoven!

Pinksterbeweging

De Pinkstergemeente is een stroming binnen het protestants christelijke geloof. Deze onderscheidt zich door de moderne en levendige invulling van het kerk zijn.

De Pinkstergemeente kenmerkt zich daarnaast door een volledige acceptatie van het Volle Evangelie van Jezus Christus, waarin naast de almacht van God de Vader en het verlossende werk van Zijn Zoon Jezus Christus aan het kruis, ook de werking van de Heilige Geest centraal staat. De Bijbel wordt binnen de Pinkstergemeente volledig en zonder compromis geaccepteerd als absolute autoriteit.

Ontstaan wereldwijd

O.a. uit de Christelijk Katholieke Kerk, het Leger des Heils en de Methodistenkerk, ontstaat aan het einde van de 19e eeuw en aan het begin van de 20e eeuw in de Verenigde Staten de beweging die wij kennen als de Pinksterkerk. Aan de Azusastreet in Los Angeles, Californië worden vanaf 14 april 1906 samenkomsten gehouden onder leiding van een dominee die op de Bijbelschool al in aanraking is gekomen met de leer van de ‘doop in de Heilige Geest’, ‘gebedsgenezing’, etc.

Deze samenkomsten vormen de geboorte van de Pinksterbeweging en krijgen wereldwijd bekendheid doordat er vele mensen tot een geloofsvernieuwing komen, er diverse wonderbaarlijke genezingen en geestelijke gaven gemanifesteerd worden èn doordat er een ervaring plaatsvindt die men tot die tijd uitsluitend kende uit de Bijbel en wel in Handelingen hoofdstuk 2: het spreken in ‘nieuwe tongen’. Met een ongekende snelheid spreidde deze Pinksterbeweging zich uit over de hele wereld.

Nederland

Alhoewel er ook al sinds de opwekking van de Azusastreet een bescheiden Pinksterbeweging in Nederland actief is, vindt de grote doorbraak hier pas plaats in 1958. In dat jaar komt de Amerikaanse Evangelist Tommy-Lee Osborn naar Nederland voor zijn inmiddels beroemde campagnes aan het Haagse Malieveld. Veel mensen vinden hier hun geloof in Jezus Christus als hun Redder en Genezer en er vindt een fantastische opwekking plaats in ons land. De bijeenkomsten aan het Malieveld worden op sommige momenten door meer dan 100.000 (!) mensen bezocht.

Mede door de vertaler en later goede vriend van evangelist Osborn, wijlen Johan Maasbach werd de beweging daarna steeds meer vormgegeven in Nederland. Andere belangrijke leiders die de Pinkstergedachte verder uitdroegen in ons land waren Karel Hoekendijk, Henk Sleebosch en Karel Franken. Om e.e.a. landelijk in goede banen te leiden werd de ‘Broederschap van Pinkstergemeenten’ opgericht. Deze overkoepelende organisatie is inmiddels na een fusie met de Volle Evangeliegemeenten Nederland, overgegaan in de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten (VPE).